i) Atas talian - menggunakan bahan pengajaran dariopada internet yang ‘online’
ii) Luar talian - menggunakan bahan pengajaran daripada internet namun ‘offline
Pengajaran luar talian pula boleh didefinisikan sebagai "offline". Pengajaran ini tidak memerlukan penggunaan Internet tetapi pengajaran juga masih lagi boleh menggunakan bahan dari Internet. Bahan yang diambil itu kebiasaannya didapati dengan cara memuat turun dan disimpan di dalam satu fail. Penggunaan kaedah ini digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan pengajaran secara atas talian
- Dapat mengakses bahan dengan cepat.
- kepelbagaian bahan di Internet.
- meningkatkan kemahiran ICT dalam kalangan guru dan murid dalam mencari bahan
Bahan yang boleh didapati daripada Internet sepanjang proses P&P atas talian ialah:
Melaksanakan simulasi pengajaran atas talian
Contoh:
Set induksi
|
Mencari gambar kemalangan di internet.
-Bersoal jawab tentang gambar
-Menjelaskan tentang tajuk pengajaran
| |
Langkah 2
|
Mendapatkan video keselamatan jalan raya di youtube sebagai pengenalan kepada tajuk pengajaran.
- Mengadakan soal jawab mengenai video
- Guru mencari artikel atau berita tali pinggang keledar
- Murid membaca artikel tersebut
| |
Langkah 3
|
- Guru mengakses portal utusan dan melihat soalan karangan berkaitan dengan artikel tersebut.
- Membina karangan berkaitan dengan penggunaan tali pinggang keledar belakang.
| |
Penutup
|
- Bersoal jawab tentang kepentingan menjaga keselamatan jalanraya.
- Guru membantu murid membuat kesimpulan berdasarkan pengajaran.
- Membaca pantun di laman web.
|
Langkah 1
|
Guru mengadakan ulangkaji tatabahasa kepada murid
|
Langkah 2
|
Mencari soalan di internet
|
Langkah 3
|
Guru bersoal jawab dengan murid dan murid melakukan perbincangan bersama rakan berkaitan soalan yang dijawab
|
Langkah 4
|
Mengadakan latihan berkumpulan dengan mencari maklumat mengenai tatabahasa untuk dibuat karangan
|
No comments:
Post a Comment